Sociálny podnik ako subjekt sociálnej ekonomiky

  1. Úvod

Myšlienka sociálneho podniku nie je myšlienka nová. Úspešne sa realizuje v mnohých štátoch Európy a zlepšuje sociálne, ekonomické ale aj komunitné prostredie.

Hlavnými priekopníkmi myšlienky sociálnych podnikov na Slovensku s prepojením na obce a menšie mestá  je starosta Spišského Hrhova Vladimír Ledecký a p.Smetanka, aktivista a priateľ p.Ledeckého. Boli zakladateľmi prvého sociálneho podniku na Slovensku so širokým spektrom aktivít pre ich obec.

Počiatkom myšlienky vzniku sociálneho podniku v Spišskom Hrhove  bola snaha starostu obce zlepšiť spoluprácu obyvateľov obce a zapojiť ľudí  do spoločných aktivít a snaha o spolupatričnosť a hrdosť obyvateľov na svoju obec.

Vytipovali si oblasti kde vidia najväčší potenciál obce, alebo oblasti ktoré by bolo potrebné zlepšiť:

  • vytiahnuť ľudí z domov na ulicu a  zapojiť ich do diania v obci
  • pomoc starším obyvateľom, ktorí si už nevládzu vykonať  drobné práce   na dome, či záhrade
  • dať ľuďom nielen prácu ale aj pocit, že sú potrební a užitoční
  • pomôcť obci v zlepšení prostredia  a zabezpečiť drobné ale veľmi  potrebné  služby svojich obyvateľov

Čiže prvotná bola myšlienka rozhýbania obce, zlepšenie komunikácie medzi obyvateľmi  a až následne ekonomická a podnikateľská stránka tohto projektu.

  1. Realizácia myšlienky

V máji 2018 nadobudol účinnosť zákon č.112/2018 Z.z  o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch.

Tento zákon ustanovuje subjekty  sociálnej ekonomiky, sociálne podniky, stanovuje poskytovanie podpory pre tieto podniky a vymedzuje sektor sociálnej ekonomiky. Je východiskovým bodom pri zriadení sociálneho podniku.

 

  1. Princíp sociálneho podnikania a cieľová skupina

    Sociálna ekonomika je prepojená dvomi princípmi – ekonomickým a sociálnym. Ekonomický princíp rešpektuje konkurencieschopnosť a ekonomickú udržateľnosť. Sociálny princíp vnáša do sociálnej ekonomiky solidaritu, začleňovanie a sociálny rozvoj. Je to teda oblasť nových podnikateľských iniciatív s cieľovou orientáciou na riešenie sociálnych potrieb regiónu a samotnej obce, v ktorej je sústredená.        

       Sociálny podnik sa nachádza v konkrétnej komunite, identifikuje jej problémy a na tie reaguje  sociálny podnikateľ. Ten v prvom rade rieši zamestnanosť miestnej komunity a nesnaží sa o maximalizáciu zisku na úkor zamestnanca. Prvoradým cieľom je pracovná integrácia a až druhoradým je zisk. Zisk však musí zabezpečiť udržateľnosť sociálneho podniku, teda jeho prežitie.

Cieľovou skupinou uchádzačov o zamestnanie sú najmä :

  1. mladí ľudia do 25 rokov

                    b)   uchádzači o zamestnanie nad 50 rokov

                    c)   uchádzači o zamestnanie bez vzdelania

                    d)   dlhodobo nezamestnaní viac ako 5 rokov

Poznámka:  V sociálnych podnikoch je možné ale zamestnávať aj uchádzačov mimo týchto cieľových skupín, ale z ekonomického dôvodu je výhodnejšie orientovať sa na uvedené cieľové skupiny

 

4. Podnikateľská činnosť

     Predmet činnosti sociálneho podniku sa stanovuje zriaďovateľom podla miestnych špecifík / SWOT analýza/ a potrieb obce.

     Hlavnou činnosťou spoločnosti  môže byť:

  • Čistenie a údržba verejných priestranstiev
  • Správa verejného osvetlenia
  • Kosenie a hrabanie zelene
  • Drobné stavebné práce
  • Záhradnícke a sadovnícke práce
  • Pomoc s údržbou domov a chalúp v oblasti
  • Remeselná činnosť
  • Výroba paliva (kompostu) z organických produktov a výroba energetickej drevnej štiepky. (Na tento účel navrhujeme  spracovávať prevažne drevnú hmotu, ktorá už nie je inak efektívne využiteľná, najmä odpadové drevo z lesných prebierok, čistenia vodných tokov, zostatky po ťažbe, odpady z piliarskej výroby, atď.)

 

Poznámka: Presný rozsah činnosti sociálneho podniku by bol uvedený v zriaďovacej listine (notárskej zápisnici) podniku

 

 

  1. Zhrnutie

        Zhrnutím  môžeme špecifikovať nasledovné hlavné prínosy sociálneho podnikania:

 

  • rozvoj zamestnanosti prostredníctvom stimulácie ponuky pracovných príležitostí     

na regionálnej úrovni,

  • hľadanie nových foriem práce,
  • rozvoj sektoru služieb (rozvoj infraštruktúry a kvality životných podmienok ľudí v rôznych

lokalitách),

  • rozvoj sociálnych služieb podľa potrieb občanov,
  • posilňovanie sociálneho začleňovania znevýhodnených skupín obyvateľstva,
  • rozvoj sociálneho potenciálu regiónov formou podpory partnerstva, sociálneho dialógu a

svojpomoci na miestnej úrovni,

  • regionálny rozvoj, ktorý prispieva k odstraňovaniu medziregionálnych disparít.

 

 

6. Ekonomická výhodnosť sociálneho podniku

Zákon 112/2018 Z.z. nadväzuje na Národný projekt „Investičná pomoc pre sociálne podniky“ a zákon č.5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti.

Oprávnená finančná pomoc  (na všetkých zamestnancov) je špecifikovaná  :

  1. Investičná pomoc
  2. Kompenzačná pomoc
  3. Kompenzačné príspevky

Investičná pomoc -  nenávratný finančný príspevok. Jeho priznanie je ale viazané na návratnú finančnú pomoc - pôžičku.

Kompenzačná pomoc -  forma finančného nástroja na elimináciu nižšej  pracovnej efektivity  pracovníkov   zamestnávaných prostredníctvom ÚPSVaR (/granty , dotácie.....).

Kompenzačné príspevky  -  využívanie príspevkov ÚPSVaR na mzdové  a iné náklady znevýhodnených osôb  (§53f , §54 zákona  č.5/2004 o službách zamestnanosti).

7. Zhrnutie  výhod sociálneho podniku

  • Sociálne a spoločenské výhody:
  • Zapojenie obyvateľov obce do života obce
  • Zvýšenie zamestnanosti v obci
  • Udržateľnosť pracovných pozícií
  • Rozvoj sektora služieb
  • Rozvoj sociálnych služieb

Ekonomické výhody:

  • Obec zadáva vlastnému sociálnemu podniku zákazky priamo, bez výberového konania
  • Pripravuje sa 10 % DPH pri fakturácii sociálneho podniku  obci
  • Možnosť čerpania  príspevkov na mzdy (až do výšky 95% ceny práce)
  • Možnosť čerpania príspevkov a dotácií na nákup strojov a zariadení
  • Investičná pomoc vo výške 50% oprávnených nákladov
  • Použitie dosiahnutého zisku na rozvoj podniku

Riadenie:

  • Operatívnosť pri riešení okamžitých potrieb obce / kalamity..../
  • Priama kontrola výkonu činností
  • V optimálnom prípade je miestne zastupiteľstvo riadiacim  orgánom – predstavenstvom. Tým je zabezpečená transparentnosť a priamy dosah občana na fungovanie firmy

Ostatné výhody:

  • Zisk spoločnosti je prerozdelený do sociálneho podniku, alebo pre potreby miestnej komunity
  • Členovia miestnej komunity sú zamestnancami a majú účasť na rozhodovaní a riadení
  • Sociálny podnik má sociálne ciele, napr. podporu zamestnanosti, zvyšovanie pracovných zručností a odbornosti
  • Poskytovanie služieb pre miestnu komunitu

8. Postup pri zriaďovaní sociálneho podniku

  1. Vypracovanie SWOT analýzy pre vznik podniku

SWOT  analýza umožňuje zhrnutie potrieb a možností obce, špecifikovanie slabých a silných stránok budúceho sociálneho podniku a umožní nám kvalifikované rozhodnutia pri výbere a voľbe činností podniku, ako aj celkovému smerovaniu. Základom analýzy je zodpovedné a kvalifikované určenie nasledujúcich 4 oblastí.

Silné stránky                                             Slabé stránky        

Pevná  súčasť na trhu                                Cenová politika

Dobré vzťahy s partnermi                           Nedostatočné monitorovanie konkurencie

Nová a efektívna technika                          Nedostatočná podpora od finančných inštitúcii

Lojalita zamestnancov                               

 

Príležitosti                                                 Hrozby   

Oživenie ekonomiky a rast HDP                Konkurencia získa zákazníkov firmy

Rast medzinárodného obchodu                 Zvyšovanie nákladov zvýšením cien pohonných látok, 

        Miestne možnosti a špecifiká                    energií

Stabilizácia situácie na miestnom trhu      Sprísnenie legislatívnych zmien

Využitie majetku a úloh obce                    Obmedzenie podpory zo strany štátu

 

  1.  Vypracovanie zámeru opodstatnenosti vzniku sociálneho podniku

 

V prípade rozhodnutia opodstatnenosti vzniku sociálneho podniku je potrebné vypracovať štúdiu, ktorá bude obsahovať najmä :

      -  postavenie podniku

      -  predmet činnosti (náplne práce)

      -  právne a majetkové postavenie podniku

      -  štatutára spoločnosti

      -  orgány spoločnosti

      -  základné imanie a iné

      -  ekonomické zhodnotenie projektu

 

  1. Založenie sociálneho podniku v Miestnom zastupiteľstve (činnosti ,názov, typ podniku,.... /na základe „zámeru“)
  2. Registrácia sociálneho podniku MPSVaR SR
  3. Fyzické zriadenie podniku, (prijímanie zamestnancov, nákup zariadenia, rozbeh činnosti)

      

                                                                                                     Ing. Miroslav Michalus

                                                                                                                prednosta

 

 

 

 

Fotogaléria

Kontakt

Miestny úrad mestskej časti
Košice-Sídlisko KVP
Trieda KVP 1
040 23 Košice

IČO : 00691089

Telefón:  055 / 789 06 10
Fax:        055 / 789 06 33
Mobil:     0948 780 224

 

 

Vytvorenie účtu - registrácia v online casino - je to veľmi jednoduché.Stačí vyplniť pár koloniek na stránke a stlačiť tlačítko. Bez vytvorenia účtu nebudete môcť hrať za skutočné peniaze a skutočné peniaze aj vyhrať.

V jednom kasíne by ste si mali vytvárať len jeden účet, také sú pravidlá. Určite odporúčame pri vytváraní účtu uvádzať pravdivé údaje. Kasíno ich nezneužie, je licencované a kontrolované v rámci Európskej únie. Vlastne ich ani nemá ako zneužiť.

Ked si budete chcieť poslať vyhraté peniaze na Váš účet v banke, a vaše údaje nebudú správne, bude to oveľa zložitejšie a možno svoju výhru ani nikdy neuvidíte na svojom účte.

Kasína ktoré si namusíte inštalovať na svoj počítač ponúkajú možnosť vytvoriť si účet priamo na ich web stránke. V kasínach ktoré sa inštalujú, nájdete registráciu po otvorení kasíno programu.Nezabudnite, že pri vytvorení účtu a prvom vklade máte nárok na BONUS!