Projektovanie prebieha v spolupráci s pracovníkmi referátu parkovania Magistrátu mesta Košice, pričom kritické miesta sú konzultované aj s Krajským dopravným inšpektorátom Policajného zboru SR. Zámerom je efektívne využitie všetkých dostupných plôch na vyznačenie riadnych parkovacích miest tak, aby boli dodržané všetky platné technické normy a legislatívne predpisy. V roku 2025 sa začne s postupnou realizáciou schváleného vodorovného a zvislého dopravného značenia. V tejto rubrike odpovedáme na otázky obyvateľov, ktoré sme v tejto téme dostali.
- Parkovanie počas akcií a športových podujatí:
- Ako sa plánuje zabezpečiť parkovanie počas akcií v Drocárovom parku, aby miestni obyvatelia mali kde parkovať?
Plánovaný model na sídliskách je regulácia parkovania v nočných hodinách. Presné časy budú ešte predmetom hlasovania poslancov a prípadných zmien VZN. V priebehu dňa ostáva pohyb a parkovanie áut neobmedzené. Vzhľadom na organizovanie takýchto akcií počas dňa nepredpokladáme komplikácie súvisiace s parkovaním miestnych obyvateľov. Po 18:00 h bude pre nerezidentov možné využitie tzv. návštevníckych miest, ktoré v určitom rozsahu plánujeme na veľkokapacitnom parkovisku na ul. Dénešova.
- Ako bude riešené parkovanie na Janigovej ulici, kde parkujú rodičia detí zo školy alebo návštevníci športových podujatí?
Plánovaný model na sídliskách je regulácia parkovania v nočných hodinách. Vzhľadom na to nebude parkovanie počas dňa nijako obmedzované. Je ale potrebné uviesť, že v súčasnosti mesto Košice pripravuje projekt organizácie dopravy v priestore medzi oboma školami a priľahlého ihriska, ako aj rozšírenia parkoviska na ul. Klimkovičova. Po dokončení bude toto rozšírené parkovisko slúžiť návštevníkom ihriska, rovnako tak najmä v nočných hodinách aj obyvateľom nášho sídliska.
- Rezidenčné parkovanie a trvalý pobyt:
- Bude parkovanie viazané na trvalý pobyt? Ak áno, bude to motivovať obyvateľov prihlásiť sa k trvalému pobytu na KVP?
Áno, tak ako vo všetkých mestách regulujúcich parkovanie bude vydanie rezidentskej karty viazané na trvalý pobyt žiadateľa na sídlisku KVP. Motiváciou bude práve táto možnosť získania rezidentskej karty.
- Ako bude zabezpečené parkovanie pre ľudí s trvalým pobytom na KVP, ktorí žijú dlhodobo v zahraničí a prídu len niekoľkokrát za rok?
Takýto občania s trvalým pobytom na našom sídlisku budú mať možnosť požiadať o vydanie rezidentskej karty a využívať ju počas ich pobytu na Slovensku.
- Regulácia počtu vozidiel:
- Bude počet povolených áut na rodinu obmedzený? Napríklad jedno auto na byt?
Obmedzený bude počet vydaných rezidentských kariet na jeden byt. V súčasnosti sú to max. tri rezidentské karty na byt. Našim zámerom je pri spustení tohto systému povoliť vydávanie maximálne dvoch kariet na byt. V prípade, že sa priebežnou analýzou obsadenosti parkovísk potvrdí možnosť navýšenia tohto počtu, pristúpili by sme k maximálnemu počtu troch kariet na byt.
- Ako sa budú riešiť prípady, keď má niekto viac vozidiel, vrátane služobných áut?
Žiaľ, mesto, či mestská časť, nemá možnosti ako zabezpečiť parkovanie na verejnom priestore pre viac vozidiel každého jeho obyvateľa, vrátane služobných vozidiel. Máme za to, že verejný priestor má slúžiť ľuďom a nie autám.
- Čo s autami, ktoré nemajú evidenčné čísla alebo patria firemným subjektom?
Na území našej mestskej časti v súčasnosti neevidujeme vozidlá bez evidenčných čísel. Úspešnou spoluprácou s Mestskou políciou zase zabezpečujeme odstraňovanie dlhodobo nepojazdných vozidiel, tzv. autovrakov, z územia nášho sídliska. K firemným alebo služobným vozidlám bude možné získať rezidentskú kartu na základe súhlasu vlastníka s ich využívaním na súkromné účely.
- Poplatky a výhody:
- Aká bude výška poplatkov za parkovanie?
Prvá rezidentská karta má byť skôr symbolická. Jedno vozdilo na byt nepovažujeme za problém pre sídlisko, ani za výrazný luxus. Problematickí sú majitelia, ktorí majú 3+ áut, ktoré využívajú sporadicky. Predpokladáme cenové rozpätie rezidentských kariet od 20 do 50 eur na rok pri prvej karte. Následne sa cena za každé ďalšie vozidlo zvyšuje. Pri druhom vozidle predpokladáme 50 – 150 eur / rok. O konkrétnych cenách rozhodujú poslanci svojim hlasovaním o návrhu VZN.
- Aké výhody získa občan za platenie rezidenčného parkovania?
Výhodou určite bude zavedenie jasných pravidiel parkovania prvý krát za 40 rokov existencie sídliska. Ďalšou nespornou výhodou bude možnosť parkovania počas regulovaných hodín obyvateľmi sídliska. Navyše sa jednoznačne štatisticky zvýši šanca, že na sídlisku nájdete voľné parkovacie miesto, nakoľko vytlačíme všetky autá ľudí, ktorí tu nemajú trvalý pobyt a neplatia dane. Kombináciou jasných pravidiel a preferencie obyvateľov s trvalým pobytom nebude dochádzať k situáciám, kedy verejné parkovacie miesta zaberá niekoľko vozidiel majiteľa, ktorý ich dlhodobo nevyužíva, alebo využíva ako skladové priestory. Taktiež predpokladáme zníženie počtu firemných vozidiel, pričom ich užívateľ vlastní ďalšie súkromné vozidlá, zaparkované na tom istom verejnom parkovisku, ako využívané firemné. Slovenské mestá, ktoré zaviedli regulované parkovanie zhodne vykazujú, že sa im po zavedení regulácie uvoľnilo 15 – 30% parkovacích miest, ktoré sú takto k dispozícii rezidentom.
- Bude parkovanie garantované v blízkosti bydliska?
Žiadna regulácia Vám nedá garancie. Nie je to ani cieľom regulácie. Garancie máte jedine, ak si parkovacie miesto alebo garáž kúpite do osobného vlastníctva. Vzhľadom na skutočnosť, že aj po zaregulovaní parkovania ostávajú takéto parkoviská verejnými priestormi, nie je v našich možnostiach komukoľvek garantovať možnosť parkovania priamo pri jeho bráne. Verejné priestory patria všetkým a sú limitované. Napriek tomu sa v súvislosti s úbytkom vozidiel na sídlisku predpokladá oveľa vyššia možnosť nájdenia parkovacieho miesta v pochôdznej vzdialenosti od svojho bydliska.
- Návštevy a výnimočné situácie:
- Ako bude riešené parkovanie pre návštevy, prípadne pre rodinných príslušníkov, ktorí prídu na sviatky alebo na dlhšiu dobu?
Parkovanie návštev bude možné na tzv. návštevníckych miestach, pričom počas doby regulácie parkovania v nočných hodinách bude takéto parkovanie spoplatnené. Na týchto návštevníckych miestach budú môcť samozrejme parkovať aj držitelia rezidentských kariet. Parkovacie miesta budú vyznačené zvislým dopravným značením na každej ulici. V niektorých mestách zavádzali aj tzv. návštevnícke karty, ktoré mohli rezidenti používať pre svoje dlhodobejšie návštevy. O tejto možnosti sa ešte vedú diskusie.
- Budú existovať vyhradené miesta pre osoby so ZŤP, ktoré nevlastnia auto, ale majú naň nárok?
Osoba ŤZP nemusí byť vlastníkom vozidla. Podmienkou je aby ste boli držiteľom tzv. parkovacieho preukazu, mať trvalý pobyt rovnaký ako žiadateľ o vydanie rezidentskej karty, pričom musíte byť žiadateľovi blízkou osobou v zmysle §116 Občianskeho zákonníka. V rámci parkovísk bude v zmysle noriem vyhradených min. 4% parkovacích miest pre osoby ŤZP.
- Ako sa bude riešiť parkovanie pri sťahovaní, prerábaní bytu alebo pri dlhodobom parkovaní firemných áut?
Plánovaný model na sídliskách je regulácia parkovania v nočných hodinách. Vzhľadom na výkon činností ako sťahovanie či stavebné práce v priebehu dňa nebude takéto parkovanie nutné špeciálne upravovať. Dlhodobé parkovanie firemných vozidiel má byť zabezpečené v areáloch týchto firiem, nie na verejných parkoviskách jednotlivých sídlisk.
- Zavedenie systému:
- Bude MČ KVP riešiť parkovaciu politiku samostatne cez vlastné VZN, z ktorého by malo príjem, alebo sa bude prepájať s mestom Košice?
O ďalšom postupe a smerovaní regulácie parkovania na našom sídlisku budú rozhodovať poslanci Miestneho zastupiteľstva na ich najbližšom riadnom zasadnutí v decembri 2024. V prípade zvolenia integrácie pod jeden mestský systém a jedno mestské VZN, budú o konkrétnej podobe regulácie a pravidlách rozhodovať hlasovaním aj mestskí poslanci.
- Ak bude systém v ďalších mestských častiach, bude potrebná jedna aplikácia pre celé mesto?
V prípade ideálneho postupu zapájania jednotlivých mestských častí do celomestského systému regulovania parkovania bude mať parkovanie na sídliskách v rámci celého mesta samozrejme jednotný systém a pravidlá. Obyvatelia budú môcť využívať už existujúce aplikácie mesta Košice. Tu si môžu Košičania vybrať z rôznych aplikácii podľa toho, ktorá im najviac vyhovuje.
- Akými mestami ste sa inšpirovali pri návrhu parkovacej politiky?
Inšpirovali sme sa mestami, ktoré parkovanie na svojom území regulujú už určitú dobu, ako napr. Bratislava, Trnava, Trenčín.
- Počas akých dní a v akom čase bude platiť regulácia? (pracovné dni v podvečerných/nočných časoch, mimo víkendov/sviatkov, mimo vianočného/veľkonočného obdobia)
Plánovaný model na sídliskách je regulácia parkovania v nočných hodinách, pričom počas dňa bude parkovanie bezplatné. Týmto nedôjde k nejakým obmedzeniam obyvateľov iných mestských častí či okolitých obcí, dochádzajúcich na naše sídlisko napr. do zamestnania alebo za účelom opatrovateľskej činnosti. Momentálne je mestský systém nastavený na reguláciu iba počas pracovných dní, mimo víkendov a sviatkov, avšak vzhľadom na zvláštnosti sídlisk oproti centru mesta budú v tejto súvislosti ešte prebiehať rokovania zainteresovaných strán tak, aby boli regulované všetky kalendárne dni, aj víkendy.
- Alternatívy a infraštruktúra:
- Akú alternatívu k autám ponúka mesto a MČ? Fungujú spoľahlivé spoje MHD, vrátane prestupov a časovej koordinácie?
V dnešnej dobe má občan množstvo možností a vie si slobodne vybrať. MHD je kompetenciou mesta Košice, nie mestskej časti KVP. Zo strany mestskej časti došlo v tomto roku k obnove prístreškov na zastávkach MHD, čo značne prispelo k zvýšeniu komfortu cestujúcej verejnosti. V rámci kompetencií mesta Košice, ktoré momentálne nevieme nijako ovplyvniť, sa plánuje modernizácia vozového parku Dopravného podniku Košice, ako aj výstavba viacerých cyklochodníkov aj na území našej mestskej časti. Príjmy plynúce z regulovaného parkovania sa budú kumulovať a investovať do rozvoja pešej a cyklistickej infraštruktúry, resp. do rozvoja systému mestskej hromadnej dopravy.
- Plánujú sa stavať parkovacie domy alebo iné kapacitné riešenia parkovania?
V rámci sídliska KVP máme spracované dve štúdie na parkovacie domy na ul. Čordákova a ul. Janigova / Klimkovičova. Taktiež v rámci Územného plánu mesta Košice sú plochy veľkokapacitných parkovísk vymedzené na výstavbu parkovacích domov. Žiaľ, problémom pri výstavbe parkovacích domov sú ich vysoké počiatočné náklady, na čo mestská časť nemá dostatočné rozpočtové prostriedky. Návratnosť takto investovaných financií je veľmi dlhodobá, čo odrádza aj prípadných súkromných investorov. So súkromným investovaním je navyše spojená aj povinnosť úhrady za takto využívané parkovacie miesta. Nikto nebude platiť za parkovanie vo vzdialenom parkovacom dome, ak má parkovanie na svojej ulici zadarmo, taká je realita v praxi. Na výstavbu parkovacích domov navyše nie je možné čerpať externé zdroje z fondov EÚ. Napriek tomu v prípade uvoľnenia prostriedkov účelových fondov na výstavbu parkovacích domov v budúcnosti mestská časť takúto príležitosť využije, ak budeme schopní generovať finančné zdroje, napríklad z výberu z parkovania v rámci regulácie parkovania a zvýhodnenia rezidentov s trvalým pobytom.
- Kritika súčasného prístupu:
- Prečo sa regulácia zavádza bez vytvorenia nových parkovacích miest?
Dané tvrdenie nie je pravdivé. V posledných rokoch bolo na našom území zrealizované rozšírenie parkovísk na ul. Čordákovej, Zombovej, Janigovej, tohto roku boli odovzdané nové parkovacie miesta obyvateľom na ul. Dénešovej. Máme stavebné povolenie na úpravu a rozšírenie parkovania na ul. Stierova, pričom realizácia sa plánuje v roku 2025. Navyše sa pripravuje rozšírenie parkoviska na ul. Húskova a Wuppertálska. Napriek tomu je potrebné zopakovať, že nové parkovacie miesta nemôžeme realizovať neustále, pričom takto všetci prichádzame o zeleň a spoločné verejné priestory. Nové parkoviská už nie je prakticky kde stavať. Na parkovacie domy nemáme príjmy, ani peniaze z fondov EÚ. Každý rok nám pribudnú stovky nových áut a sídlisko už nemáme kde nafúknuť do veľkosti. Sme 3.najhustejšie obývaná oblasť na Slovensku. Na základe našej praxe a skúsenosti sme presvedčení, že zavedenie regulovaného parkovania, ktoré zvýhodní rezidentov je jediné správne a dobré riešenie pre budúcnosť nášho sídliska a lepšie životné prostredie pre našich obyvateľov.
- Technické a administratívne detaily:
- Bude možná jednoduchá zmena EČV v aplikácii bez administratívnej záťaže?
Áno, zmena bude možná, ako pri krátkodobých zmenách, napr. náhradné vozidlo kvôli servisu, tak aj pri zmenách vozidla z dôvodu predaja / kúpy.
- Bude systém užívateľsky priateľský a efektívny?
Subjektívna otázka, ktorú môže každý občan vnímať pocitovo ináč. V súčasnosti využívané systémy a rozhrania majú už svoje nedostatky vyladené. Po spustení registrácie bude nutné poodstraňovať možné nedostatky, ktoré môžu vzniknúť z dôvodu prispôsobovania sa na konkrétnu lokalitu, avšak vážne nedostatky sa neočakávajú. Prvé mesiace po zavedení systému sa budeme veľmi podrobne venovať sledovaniu situácie a potrebe rýchlych reakcií z našej strany, aby sme to našim obyvateľom čo najviac uľahčili a pomohli Vám.